Przedstawiciele Episkopatu i resortu edukacji spotkali się
Przedstawiciele Episkopatu i resortu edukacji spotkali się w sprawie proponowanych przez MEN zmian w nauczaniu religii. Kościół sprzeciwił się zmniejszeniu liczby lekcji religii w szkołach – wynika z komunikatu biura prasowego Konferencji Episkopatu Polski (KEP).
Spotkanie odbyło się – jak podała strona kościelna – w środę. Według biura prasowego KEP, stronie państwowej podczas spotkania przewodniczyła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, a kościelnej – przewodniczący Komisji Wychowania KEP bp Wojciech Osial i reprezentujący Kościół grekokatolicki bp Arkadiusz Trochanowski.
PAP poprosiła MEN o komentarz. Rzecznik resortu Piotr Otrębski potwierdził, że w siedzibie MEN odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych.
„Sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer przedstawiła propozycje zmiany przepisów zawarte w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, które 1 października zostało skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Strona społeczna przedstawiła swoje uwagi do projektu rozporządzenia” – poinformował Otrębski.
Propozycje MEN zakładają zmniejszenie liczby lekcji religii do jednej tygodniowo; lekcje te miałyby się też odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo. Zaproponowane zmiany są w trakcie konsultacji.
„Strona kościelna przedstawiła swój sprzeciw i wątpliwości odnoszące się do projektu zmian w tym rozporządzeniu, zwłaszcza zmniejszenia liczby godzin religii na wszystkich poziomach nauczania szkolnego o połowę, a także rezygnacji z obecnego w rozporządzeniu zapisu konkordatowego, stanowiącego, że lekcje religii odbywają się +w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych+ (art. 12, pkt. 1), przez zastąpienie go sztywną zasadą, że lekcje te będą się odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych” – podkreślił KEP w informacji przekazanej PAP.
Przedstawiciele Episkopatu powtórzyli też swoje wątpliwości wobec wprowadzonej już noweli rozporządzenia MEN, która stanowi, że lekcje religii mogą odbywać się w łączonych grupach złożonych z uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. Według strony kościelnej takie rozwiązania zostały podjęte niezgodnie z ustawą o systemie oświaty i będą one utrudniać realizację prawa dostępu do lekcji religii dla uczniów, których rodzice (lub oni sami) tego sobie życzą.
Strona kościelna ponownie podniosła zarzut, że właściwy tryb procedowania zmian w rozporządzeniu wymaga „porozumienia strony państwowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych, a nie tylko konsultacji”.
O planowanych zmianach w nauczaniu religii w szkołach wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer mówiła w połowie września w Sejmie.
„Wobec spadającej liczby dzieci chodzących na religię, mamy coraz więcej dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach. Chodzi o to, by nie musiały one w tym czasie czekać w świetlicy szkolnej, czasami na korytarzu (…) lub w innych miejscach i nie traciły czasu” – wyjaśniała. Podkreśliła, że zmiana jest podyktowana dobrem uczniów.
Zgodnie z ostatnią nowelizacją rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii zmieniły się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. W noweli zapisano, że dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Jednocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie, np. z klasy I i III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V szkoły podstawowej. Maksymalna liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach w przedszkolach i w klasach I–III szkół podstawowych, to 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 28.
Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym zgodnie z obecnym rozporządzeniem nie jest wliczana do średniej ocen rocznych.